Lima, 17 november - Reisverslag uit Huacachina, Peru van Lyenne Steen - WaarBenJij.nu Lima, 17 november - Reisverslag uit Huacachina, Peru van Lyenne Steen - WaarBenJij.nu

Lima, 17 november

Door: Lyenne

Blijf op de hoogte en volg Lyenne

17 November 2015 | Peru, Huacachina

Na ons wilde weekend, is het leventje nu weer normaal begonnen. Aangezien we zondag nacht vrij laat thuiswaren hebben we het gisterochtend lekker rustig aan gedaan. Om een uur of drie zijn we de deur uitgegaan en in de auto gestapt richting het voetbalveld waar om 16:00u de training weer begon. Om 18:00u reden we weer door naar het andere veld voor de tweede training. Aangezien Victor z’n vakantie voorbij is, is hij er nu ook bij. Weer een contact erbij!

Vanmorgen moesten we iets eerder het huis uit. Het is namelijk zo dat in Peru mensen voor allerlei dingen psychologische testen moeten doen: om een baan te krijgen, om toegelaten te worden tot een school, om je rijbewijs te halen, om een license te krijgen een wapen te mogen dragen (oké, die snap ik wel), en allerlei andere random dingen.
Wegens bepaalde omstandigheden moest Dan nu ook weer zo’n test doen. Hij, als psycholoog zijnde, is toch niet heel erg te spreken over dergelijke testen. Blijkbaar krijg je meestal de opdracht om ‘jezelf’ te tekenen, of ‘jezelf in de regen’ te tekenen of iets dergelijks. En vanuit die tekening beweren ze dan af te kunnen leiden hoe je in elkaar steekt. Een redelijk bizarre methode dus. Met name als je bedenkt dat hierdoor mensen worden afgewezen voor een baan.
Deze test vond vanmorgen om 10:00u plaats en was in Ventanilla. We hadden dus besloten dat ik gelijk maar mee zou rijden zodat we daarna dan gelijk door konden naar de V4P private school in Las Lomas voor Engelse lessen.

Tijdens de rit naar de school heb ik voor het eerst kunnen aanschouwen hoe het water ‘systeem’ werkt voor de mensen die geen stromend water hebben. Mensen zetten een grote blauwe ‘regen’ ton voor hun huisje neer en eens per week komt er een truck met een watertank langs, waar iemand achterop staat die met een grote slang water in de tonnen giet. Als ik het goed heb onthouden gaan er in zo’n ton zo’n ‘40 gallons’. Dit kost ze dan 1 dollar (ongeveer 3,3 soles) en hier moeten ze het een week mee doen. Je moet je dan bedenken dat het vaak grote gezinnen zijn en ze gebruiken dit water dus voor alles: drinken, koken, kleding wassen, zichzelf wassen, etc. Tevens is het ook niet per se helemaal duidelijk waar dit water nou vandaan komt.

Bij de school aangekomen blijkt dat het deze week een speciale activiteiten week is. We hebben dus besloten de les van vandaag te verschuiven naar aankomende donderdag en dan ook een langere les te doen.
We waren dus lekker op tijd weer terug vandaag, wat soms ook wel eens fijn is. Kortom, het werd een gezellig film middagje met de jongens.

• 18 November 2015 - 10:34

Margot:

Oeh welke films?

Lyenne

Momenteel ben ik in Lima, waar ik een maand mij in ga zetten voor Voices 4 Peru, een welzijns stichting die zich bezighoud met kinderen en tieners in de buitenwijk, Ventanilla. Ze hebben een voetbal club opgericht waarmee ze jongens van de straat houden en evt kansen bieden op een goede educatie en een goede toekomst, ze hebben een V4P private school opgericht waar ze kinderen van 3 tot 5 jaar educatie bieden. Verder wordt er nu gewerkt aan een equality house om de buurt te verbeteren. Een maand lang ga ik hier aan de bak door contact te hebben met jongeren en les te geven aan de kids. I'll keep you guys posted!

Actief sinds 03 Nov. 2015