Lima , 22 november - Reisverslag uit Lima, Peru van Lyenne Steen - WaarBenJij.nu Lima , 22 november - Reisverslag uit Lima, Peru van Lyenne Steen - WaarBenJij.nu

Lima , 22 november

Door: Lyenne

Blijf op de hoogte en volg Lyenne

22 November 2015 | Peru, Lima

M’n laatste dagje voor ik naar Cuzco vertrek. Vandaag zijn we niet richting Ventanilla gegaan. Op zondagen heeft Dan ook even een dagje vrij, dus we zijn dit keer een tripje door het stadcentrum van Lima gaan maken.

Hier kan je, in tegenstelling tot vele andere plekken in Lima, ook nog een stukje architectuur en historie bekijken. Je kunt hier ook echt zien wat de Spanjaarden hebben achtergelaten. Kortom, mooie gebouwen en mooie kerkjes.
Wat grappig is om te zien is dat je wederom niet veel ‘blank’ om je heen ziet. Deze plekken zijn wel degelijk toeristisch, maar voornamelijk voor Peruanen zelf. Je ziet dus een speciaal toeristentreintje rondrijden en diverse hop on-hop off achtige bussen, enkel gevuld met Peruanen. Ik heb er denk ik welgeteld 5 andere blanke mensen rond zien lopen.

We komen opgegeven moment bij een brug. Deze brug loopt over een drooggevallen rivierbedding. In het verleden heeft Daniel op deze plek ook werk uitgevoerd. In de afvoersystemen die in de rivierbedding uitkomen woonden in het verleden namelijk veel kinderen. Ze zouden dan twee keer week op vier verschillende plekken van 20:00u tot 01:00u melk en brood uitdelen.
Onderhand wonen er geen kinderen meer. In alle waarschijnlijkheid zijn ze door mensen van bovenaf (regering dan) subtiel ‘opgeruimd’. Dit werd dan verborgen achter een ongeluk (gasontploffing o.i.d.) dat gebeurd zou zijn. Weer van die misselijkmakende verhalen die veel zeggen over leefomstandigheden en corruptie hier.

Dan zegt ook dat we niet verder moeten lopen dan de brug. De andere kant is te gevaarlijk. De rivierbedding is dus letterlijk een grens tussen rijk en arm. Als ik naar de ‘arme’ kant kijken zie ik verderop weer een heuvel waar ik soortgelijke huizen zie als die ik steeds in Ventanilla zie.
Aan de rijke kant, het centrum, bevindt zich een van verblijven van de voormalige president. Deze man heeft in het verleden eens geld aan gemeente van de ‘arme’ kant gegeven om besteden aan het verven van die huisjes. De president wilde namelijk niet elke dag uitkijken op een heuvel met lelijk gekleurde huizen.

Maar goed, ondanks deze bizarre verhalen was het zeker wel leuk het centrum zo te zien.
Momenteel ben ik aan het genieten van mijn laatste avondje voor ik morgen naar Cuzco vertrek. Mijn tas is ingepakt, boarding pass is geprint, etc. Ik ben er dus klaar voor.
Kortom, vanavond bestaat uit een avondje lol met de jongens hier. Een bordspel. Maf doen, dansen en zingen (terwijl die jongens het ondertussen opnemen op hun telefoon.. Oeps.). Al met al dus een ontzettend gezellige avond.
Ik ben erg blij dat ik na m’n Cuzco trip nog terugkom, want ik heb nog helemaal geen zin om afscheid van ze te nemen!

Mogelijk zal ik de komende week wat minder blogjes schrijven. Je weet maar nooit waar je niet of wel wifi hebt, en ik neem m’n laptop niet mee.
But I’ll be back!

Groetjes

  • 23 November 2015 - 11:02

    Maddy:

    Goede reis. Uit je blogjes spreekt overduidelijk dat je nog geen afscheid wilt nemen en ik denk dat het best wel eens een paar dagen kan duren voor je weer helemaal geland bent, maar deze ervaring blijft je hele leven kostbaar!
    Groeten aan Daniel,
    Maddy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lyenne

Momenteel ben ik in Lima, waar ik een maand mij in ga zetten voor Voices 4 Peru, een welzijns stichting die zich bezighoud met kinderen en tieners in de buitenwijk, Ventanilla. Ze hebben een voetbal club opgericht waarmee ze jongens van de straat houden en evt kansen bieden op een goede educatie en een goede toekomst, ze hebben een V4P private school opgericht waar ze kinderen van 3 tot 5 jaar educatie bieden. Verder wordt er nu gewerkt aan een equality house om de buurt te verbeteren. Een maand lang ga ik hier aan de bak door contact te hebben met jongeren en les te geven aan de kids. I'll keep you guys posted!

Actief sinds 03 Nov. 2015
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 6708

Voorgaande reizen:

01 November 2015 - 01 December 2015

Aan de bak bij Voices 4 Peru

Landen bezocht: