Lima, 7 november 23:50 - Reisverslag uit Lima, Peru van Lyenne Steen - WaarBenJij.nu Lima, 7 november 23:50 - Reisverslag uit Lima, Peru van Lyenne Steen - WaarBenJij.nu

Lima, 7 november 23:50

Door: Lyenne

Blijf op de hoogte en volg Lyenne

07 November 2015 | Peru, Lima

We zijn weer terug in het appartement na een lange dag.

Na vanmorgen rustig op te zijn gestaan, zijn we naar Ventanilla, naar de kust gereden. Daar is het strand een stuk meer ‘open’ dan dat het in Lima is. We rijden vlakbij de kust op het pad dat ernaartoe leidt. Dat pad loopt door een soort moerasachtig stuk. Daniel verteld me dat het daar regelmatig gebeurt dat er een lichaam in het water wordt gevonden. Hij zegt, ‘Het klink bijna zoals in films, maar het gebeurt regelmatig dat de ‘maffia’ daar een lichaam dumpt.’

We parkeren de auto en lopen vervolgens het strand op. Heerlijk!! En mega groot!
Daar sta je dan, aan de rand van the ‘Pacific’, je realiserend dat het eerste land waar je op zou stuiten als je de oceaan over zou gaan Australië is. Ik moet zeggen, ik hou daarvan! Ik hou van het gevoel dat wij als mensen maar klein zijn en niet overal de controle over hebben en toch altijd overgeleverd zullen zijn aan onze Papa daarboven!

Helaas toont niet iedereen diezelfde waardering. Zo wordt het strand helaas deels als ‘dumping ground’ gebruikt en ligt er op heel veel plekken rotzooi. Daniel verteld dat tegen de zomer het door de overheid allemaal wel wordt opgeruimd en mooi gemaakt, maar toch jammer dat dat nodig is.
Desalniettemin heb ik erg staan genieten daar. Ik heb ook nog wat pelikanen gespot. Dan zei dat je er soms ook dolfijnen kan zien. Helaas was dat nu niet het geval, maar misschien heb ik dat geluk later deze maand nog een keer.

Na ons strandtripje vertrekken we weer naar Las Lomas waar op dat moment de bijeenkomst, Bible group, van de kids is. Op het moment dat we binnenkomen zijn ze liedjes aan het zingen. Na het zingen vertrekken ze naar buiten waar ze op het pleintje spelletjes gaan doen. Rond een uur of 6 is hun bijeenkomst afgelopen en wordt het tijd om de algemene ruimte om te bouwen voor de youth group ’s avonds.
Langzaamaan druppelen de tieners binnen. De meesten heb ik eerder al ontmoet bij de voetbaltrainingen, maar er zijn nu ook veel dames bij die ik nog niet eerder heb gezien.

Tijdens het ombouwen van het zaaltje staat er vast (vrij hard, waar zijn m’n oordoppen?) muziek op. Het voelde voor mij echt als een combi van de CWN conventie en praise avonden van navigators (christelijke studentenvereniging waar ik drie jaar bij heb gezeten). Ik werd er echt ontzettend warm van en vond het onwijs tof om te zien hoe veel van de jongeren zich ook inzetten voor de voorbereidingen van deze avond.

Rond half 8 begint de avond en zit de zaal goed vol, met zo’n 80 a 85 tieners! Het begint met zingen. Spaanse worship! (gelukkig stond er tekst op de beamer en kon ik toch nog soort van een beetje meezingen).
Op gegeven moment vraagt de ‘pastor’ of Dan en ik even mee kunnen lopen. De vraag is namelijk of ze mij mogen interviewen. Hij heeft de lijst met vragen al bij zich. Ik vind het spannend maar ook heel tof.
Uiteindelijk blijkt dat ze het uitvoeren in een soort sketch, namelijk als de uitzending van een tv-programma met camera en al.

De vragen betreffen het thema ‘juntos pero no revueltos’, ‘together but not scrambled’ wat er eigenlijk om gaat dat ondanks dat wij allemaal van de wereld zijn, we ons niet altijd in zaken van ‘de wereld’ moeten mengen. In het geval van de jongeren gaat het dan om zaken als drugs en criminaliteit. Ze vragen me wat het eerste in me opkomt bij dit thema. Of ik ooit in een situatie van groepsdruk heb gezeten. Of dat verandert is ‘since i’ve known christ’. En ze vragen me wat ik iemand zou aanraden die in zo’n dergelijke situatie zit.
Ik vond het spannend, maar merkte dat ik wel echt wat te vertellen had en dat m’n verhaal er goed uitkwam.
Achteraf lieten zowel Dan als de ‘pastor’ me weten dat ze heel blij waren met wat ik had verteld. Dat het precies iets was wat goed was voor de jongeren om te horen en dat het goed landde. Ik ben echt heel blij met hoe het gegaan is!

Na de bijeenkomst kwamen veel van de tieners naar me toe om te kletsen. Dan had het er dus maar druk mee (met vertalen).
Ik heb echt onwijs genoten en kan niet wachten tot de bijeenkomst volgende week!

Maar eerst nog even een nieuw weekje voor de boeg. We sluiten het eerste weekje morgen lekker luchtig af met een tourtje door de iets meer toeristische plekken van Lima!

Voor nu,
Slaaplekker!

  • 08 November 2015 - 13:24

    Maddy:

    Hoi,ik heb regelmatig hetzelfde gevoel als ik aan het strand sta en het is goed om je te realiseren dat wij maar kleine afhankelijke mensen zijn. Mooi dat je je verhaal kon overbrengen, natuurlijk is groepsdruk iets wat een rol speelt in de meeste levens, maar hoe ga je er mee om! Lofzang klinkt in alle talen en zal altijd gezongen blijven, als wij gaan slapen, wordt aan de andere kant van de wereld iedereen wakker en gaat het verder, mooi hè?

    Wij wensen je een goede week in Godsnaam!
    Groetjes
    Dick en Maddy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lyenne

Momenteel ben ik in Lima, waar ik een maand mij in ga zetten voor Voices 4 Peru, een welzijns stichting die zich bezighoud met kinderen en tieners in de buitenwijk, Ventanilla. Ze hebben een voetbal club opgericht waarmee ze jongens van de straat houden en evt kansen bieden op een goede educatie en een goede toekomst, ze hebben een V4P private school opgericht waar ze kinderen van 3 tot 5 jaar educatie bieden. Verder wordt er nu gewerkt aan een equality house om de buurt te verbeteren. Een maand lang ga ik hier aan de bak door contact te hebben met jongeren en les te geven aan de kids. I'll keep you guys posted!

Actief sinds 03 Nov. 2015
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 6712

Voorgaande reizen:

01 November 2015 - 01 December 2015

Aan de bak bij Voices 4 Peru

Landen bezocht: